Tokom pandemije mnoge kompanije su uvele praksu rada od kuće. To je značilo da su milioni kvadratnih metara poslovnog prostora širom sveta prazni. Čak i kada je pandemije prošla, mnogi su odlučili da nastave rad od kuće, bar nekoliko dana u nedelji.
I dok se kancelarije polako ponovo pune, postavlja se pitanje – da li vredi održavati kancelariju koja je prazna ili poluprazna?
Prema anketi koju je sprovela američka kompanija za upravljanje nekretninama Measurabl, odgovor je „da”. A onda, naravno, dolazi „ali“.
Tokom pandemije, potrošnja električne energije u poslovnim zgradama je značajno smanjena. Ipak, povratak ljudi u ove prostore nije toliko povećao nivo potrošnje, posebno u pametnim zgradama gde je moguće kontrolisati grejanje ili hlađenje na spratovima i podesiti njegovo uključivanje i isključivanje kada je najveći broj ljudi u kancelarijama.
Čak i u zgradama u kojima se ranije nije vodilo računa o energetskoj efikasnosti i uštedi energije, sada se obraća pažnja i uvode pametni načini za uštedu energije. ESG standardi (ekološko, društveno i korporativno upravljanje) postali su obaveza za velike kompanije (a prema predlogu direktive EU trebalo bi da postanu obaveza i za mala i srednja preduzeća) i u velikoj meri utiču na to kako se kompanije odnose prema radnom prostoru.
S obzirom na to da se sve više govori o „karbonsko neutralnim” kompanijama i smanjenju uticaja kompanije na životnu sredinu, može se očekivati da će se ovaj trend nastaviti. To ne znači da će u kancelarijama biti manje ljudi, već da će se prilikom izgradnje novih zgrada više pažnje posvetiti pametnom upravljanju energijom i uštedi energije kada su prostorije prazne. Shvatamo da nije potrebno hladiti pod na kome nema nikoga ili držati upaljena svetla u praznim kancelarijama.
Izvor: Zimo.dnevnik.hr