Prema ABSL-u, u Poljskoj se nalazi preko 500 centara za poslovne usluge sa stranim kapitalom koje zapošljavaju oko 150.000 stručnjaka. Do 2020. moguće je da će ta industrija da zapošljava i do 250.000 stručnjaka.
Arkadiusz Rudzki, direktor odjela za leasing i imovinu u Skanska Property Poljska kaže: „Rapidna ekspanzija radne snage karakteristična je za firme iz sektora poslovnih usluga. Prema ABSL-u, broj ljudi koji radi u izdvojenim centrima povećao se za 30 odsto od 2013. i većina firmi planira da poveća zapošljavanje u nekoliko sledećih godina. Potražnja za kancelarijskim prostorima raste u korak s razvojem sektora budući da su firme za ispošljavanje glavni pokretalac u povećanju potražnje za poslovnim prostorom na poljskim regionalnim tržištima. Procenjuje se da su u razdoblju između Q1 i Q3 2015. firme iz tog sektora činile oko 50 odsto u zakupljivanju u gradovima izvan Varšave.
Prema najnovijem izvešću kojeg je načinila Skanska, JLL i ABSL, centri za ispošljavanje i za poslovne usluge trebaće moderan kancelarijski prostor na već postojećim i novim lokacijama, što je uvetovano dobivanjem novih projekata, a što će dovesti i do povećanja zapošljavanja.
Anna Bartoszewicz-Wnuk, voditeljica odela za istraživanje i savetovanje u JLL-u komentira: „Prema izvešću koji su napravili Skanska i JLL, preko 70 odsto stranih firmi iz sektora poslovnih usluga planira da proširi svoj poslovni prostor kroz sledeće dve godine. Štoviše, 41 odsto kompanija i centara za ispošljavanje planira da se preseli u nove kancelarije kroz sledeće tri godine. Razlog tome je niz faktora uključujući nemogućnost proširenja u trenutnom projektu i želja za preseljenjem na bolju lokaciju ili u zgradu s višim standardima. Dodajmo da su mogućnost prilagodbe poslovnog prostora potrebama firmi, neprestano menjajuća radna okolina i posebnost zadataka koje obavlja osoblje od ključne važnosti.
Preduzimanje svih ovih akcija pridonosi povećanju privlačnosti firme u očima potencijalnih zaposlenika. „Menadžeri koji predstavljaju sektor poslovnih usluga kancelarije vide kao potencijalno oruđe za dobivanje prednosti tokom procesa zapošljavanja. 87% odgovora tvrdi da moderan prostor dizajniran kako bi povećao produktivnost može da potakne zaposlenika da izabere određenog poslodavca koji nudi takav poslovni prostor.“, komentira Anna Młyniec, voditeljica agencije za urede i predstavljanje zakupaca u JLL-u.
„Na pitanja u vezi pogodnosti koje bi zgrada trebala da sadrži, i menadžeri i njihovi timovi iz centara za poslovne usluge ističu parking za bicikle kao najvažniju pogodnost, zatim restoran i pristup tuševima i svlačionicama.“ – dodaje Anna Bartoszewicz-Wnuk.
Zaposlenici koji rade u kancelarijama cene ako imaju mogućnost da otvore prozore (87%). Firme iz sektora za poslovne usluge često zahtevaju da se opskrba električnom energijom osigura dvema neovisnim stanicama. U slučaju potpunog nestanka struje, 81 odsto firmi zahteva pomoćni strujni generator za sobe za servere.
Neučinkovita klimatizacija i ventilacija je jedan od aspekata koji najviše živciraju (62% odgovora). Još jedan problem je i ograničen pristup prirodnom svetlu.
„Primer kancelarija koje će biti funkcionalane za zaposlenike pružajući im dobro i zdravo radno okruženje je poslovna zgrada Atrium 2, koju je razvila naša firma u Varšavi. Nakon završetka, projekt će da nudi najmanje 70% prostora s pristupom dnevnom svetlu i 30% više svežeg zraka u usporedbi sa standardnim zgradama. Nadalje, biće to jedina zgrada u srcu Varšave opremljena loggiama za zaposlenike“ – kaže Arkadiusz Rudzki.
Čini se da održivi razvoj postaje sve značajniji aspekt za menadžere centara za usluge prilikom odabira novog poslovnog prostora. 45% odgovora ističe važnost da zgrada poseduje zeleni certifikat (LEED, BREEAM i DGNB) koji garantuje njen kvalitet i održava, ako ne i poboljšava imidž firme.
Firme za ispošljavanje i centri za poslovne usluge uglavnom imaju otvorene urede sa zasebnim sobama za sastanke (68 odsto odgovora). To je u skladu s opštim kancelarijskim trendom u Poljskoj. Samo 13 odsto zaposeda kancelarije s jediničnim nacrtom. Vrlo verovatno, oni vode poslovanje u zgradama s nižim standardom, gde je mogućnost prostornog uređenja prema principima otvorenog prostora ograničena zbog strukture zgrade.
„Primećujemo rastući interes za modernim radnim okruženjem, uređenim u skladu s konceptom kancelarije prilagođene filozofiji „radno mesto na temelju aktivnosti“. Oko 10 odsto anketiranih firmi za ispošljavanje i centara za poslovne usluge deluju u radnom okruženju koji sadrži relaksacijske zone, kreativne radne delove, deljenje radnog stola itd. Verujemo da će takva riješena da nastave dobivati na popularnosti u budućnosti.“ – dodaje Arkadiusz Rudzki.
Izvor: http://www.greenbuildinginfo.eu/