Dakle, Gradnja.rs je za svojih 11 godina rada postao najposećniji portal o arhitekturi i građevinarstvu. Sa akcentom na dobre realizovane primere iz prakse, portal je postao mesto na kojem se struka ali i sira javnost može informisati i o najnovijim trendovima u svetu materijala, konstrukcije ali i trendovima u arhitekturi. Nakon lansiranja Mapa gradilište, u kojem se lociraju sva novogradnja u Srbiji, portal je postao i mesto gde se susreću investitori, projektanti i kupci stanova.
Beograd - metropolis. Jedan od većih glavnih gradova jugoistočne Europe koji se može ponositi svojim velikim komercijalnim i poslovnim zgradama?
Ne prođe nedelju dana a da na portalu ne objavimo neku informaciju o novim poslovnim i komercijalnim zgradama u Beogradu. Najveći broj zgrada detetkovan je zapravo u Novom Beogradu gde je jacom infrastrukturom omogućeno brža komunikacija i transfer. Atraktivnost ove lokacije za poslovne zgrade podstakla je investirore da podižu i stambene objekte premium kategorije pa je tako nikla i kula West 65 od 155 metara.
Pored stambenih blokova 63, 44 i 70, zidaju se tržni centar Delta City u Bloku 67, a zatim i Airport City i West 65 u Bloku 65. Vrhunac je izgradnja stambeno-poslovnog kompleksa u Bloku 67a. Međutim, u srcu Novog Beograda, na najekskluzivnijoj lokaciji, dugo su stajale zapuštene fabrike IMT i FMO koje će uskoro biti pretvorene u novi poslovno-rezidencijalni centar.
Na ovom ataktivnom prostoru sada je planu 800.000 kvadrata stanova i poslovnog prostora.
Međutim, poslovna zgrada koja se svakako izdvaja od konkurencije svojom arhitekturom je i Zeleno srce Beograda. Naime, GTC Greenheart u Bloku 41a je pametna zgrada koja je opnom ušuškanu kao gnezdo. Zbog svoje atraktivnosti postala je pravi magnet za brojne strane IT firme koje posluju u Beogradu.
Nedavno je i NCR Srbija otvorio u Beogradu svoj najveći tehnološki kampus u Evropi u kome će raditi više od 5.000 ljudi. Novi poslovni centar ove američke kompanije, izgrađen je prema najvišim standardima "pametne gradnje" a prostire se na 30.000 kvadrata. Moze se reci da izgradnja poslovnih zgrada ne jenjava kao i da nije na vidiku da će se nešto u skorije vreme promenti.
Zadnjih 10ak godina u Beogradu se konstantno nešto gradi, dolaze strani ulagači, što mislite zašto je to tako?
Makroekonomska stabilnost privukla je strane investitore, a jednim delom i našu dijasporu da ulažu u Srbiju. Međutim, ono što je najviše uticalo na gradnju novih objekata u Beogradu jesu velike unutrašnje migracije. Centralizovanost sistema uslovila je da sve sve privredne aktivnosti dešavaju na teritoriji Beograda i eventualno Novog Sada, na štetu ostatka Srbije. Sela u unutrašnjojsti ostaju prazna jer se podmladak školuje u prestonici. Za tako nešto potrebno je obezbediti stanove i kvadrate koji će obuhvatiti priliv novog stanovništa koji će većinom i ostati tu da živi.
Recite nam nešto više o projektu - Beograd na vodi?
Beograd na vodi je veliki infrastrukturni projekat lociran na Savi. Za ovu prestižna lokaciju dugo niko nije imao rešenja. Postojale su brojne inicijative da Beograd tu izađe na reku ali struka i vladajuće garniture nisu uspele da se slože oko toga. Realizacija projekta je krenula neslavnim prvim koracima pre više od pet godina, a Beograd na vodi je sada već jedno ogromno naselje u kojem je pretežno organizovano stanovanje, u brojnim zgradama sa vrtloglavim cenama stanova, i komercijalnim sadržajima od kojih se najviše izdvaja Galerija - tržni centar na preko 300.000 kvadrata. Ono što daje vrednost gradu jeste promenada koja omogućava sugrađanima da šetaju pored reke. Upravo na ovom mestu gradi se i najviša zgrada u prestonici - Kula Beograd - visine 168 metara koju je projektovao Skidmore, Owings & Merrill (SOM) i koja će biti dom prvog St Regis hotela u regiji. Međutim, postavlja se pitanje na koji način će ovde zaživeti grad, odnosno kako će se ostvariti urbana komunikacija između arhitektonskog i kulturnog nasleđa starog Beograda i novog dela grada.
Tržište nekretnina u Srbiji cvate, dosta se ulaže u komercijalne nekretnine. Vaš komentar?
Jagma za rentanjem premium poslovnog prostora u Beogradu ne jenjava. Razlog za to je rast broja IT kompanija koje se ne odlučuju za kupovinu prostora već za fleksibalan model poslovanja. Iako je pandemija Covid 19 uticala na to većina njih radi od kuće, brojne kompanije se polako vraćaju u svoje kancelarije.
Dali se u Beogradu spremaju neki novi infrastrukturn projekti? Imate li kakvih saznanja o tome?
Najveći infrastrukturni projekat koji očekuje Beograd jeste izgradnja dugoočekivanih metroa. Nacrt plana generalne regulacije šinskih sistema u Beogradu je usvojen pa je Grad Beograd nedavno raspisao konkurs za idejno arhitektonsko rešenje i dizajn 16 metro stanica Linije 1 beogradskog metroa. Beograd je jedini glavni grad u Evropi čija populacija prelazi okruglih milion ljudi a koji nema metro. Svako ko vozi kola u Beogradu zna da je metro neophodan. Doduše, od kako se prvi put spomenuo u Generalnom planu prošlo je više od 70 godina tako da oko metro postoji puno priče a malo realizacije.
Takodje, veliki projekat je novi Nacionalni stadion u Surčinu koji bi trebalo da košta oko 250 miliona evra. Gradiće se na parceli od oko 32 ha u Surčinu, imaće kapacitet od 52.000 mesta a plan je da bude povezan novim saobraćajnicama ali i produžetkom trase linija BG voza koji je zapravo deo budućeg metroa.